Begeleiden van Aziaten
De titel van deze training klinkt bijna beledigend voor Aziaten, maar we merken dat Nederlandse wetenschappers – zowel in de academia als in de industrie – grote moeite hebben met het begeleiden van Aziatische studenten en promovendi. Er zijn zelfs begeleiders die zeggen geen Chinese promovendi meer aan te nemen.
De verhouding tussen ‘baas’ en student bijvoorbeeld, ligt in sommige Aziatische culturen dermate meer directief en bestraffend, dat een Chinese student vaak bang is om zelf beslissingen te nemen, en liever niet zegt dat hij of zij iets niet snapt, of een fout heeft gemaakt.
Tegelijk hebben de studenten en promovendi daar ook last van: ze werken vaak keihard – elke dag tot diep in de nacht – omdat ze bang zijn om niet genoeg te doen. Doorgaans zijn ze erg lief, teamgericht, en tegelijk sub-assertief. Van beide kanten in de relatie tussen student en begeleider is er onbegrip.
Ook hier geldt als eerste stap: helderheid scheppen in de verwachtingen, voortgang, condities en eindeisen. Maar hoe krijg je een promovendus van passief naar zelfstandig? Daar gaat deze training over.
We bespreken een stappenplan, waarin je duidelijke afspraken maakt met de student, promovendus of promovenda, hoe het wetenschappelijk proces verloopt. We oefenen het begeleiden van de student met de acteur, en zorgen dat we een begeleidingsplan maken waarin de student duidelijk zelfstandiger kan worden, en jij als begeleider niet teveel frustratie hebt. De begeleiding van Aziaten – met name Chinezen – is zeker intensiever in het begin van het traject, maar die start-investering is zeker de moeite waard!
Oranjesingel 2A
6511 NS Nijmegen